Határtalanul

„Határtalanul szeretném szeretni hazámat”

(Dinnyés József daltulajdonos)

A Határtalanul nevű országos kormányzati program azt a célt tűzi ki, hogy minden hetedikes tanuló eljuthasson a határainkon kívüli magyar vonatkozású helyekre, közösségekhez.

A csikis hetedikesek 2013-ban a Felvidék nyugati részét, a Vág-völgyét barangolhatták be. De nem afféle szórakoztató kirándulás elé néztek a tanulók, hanem élményekben gazdag, tempós iramú három napban volt részünk.

A gyerekek előre felkészültek egy-egy állomás várható értékeiből. Így tájékoztatót hallgathattunk meg a bősi vízlépcsőről, Deáki templomáról, Galánta és Kodály Zoltán kapcsolatáról, Nagyszombat nevezetességeiről, Pöstyén híres gyógyvizének geológiai hátteréről, Beckó váráról az első napon. A kezdeti szemerkélő eső még reggel el is hagyott minket, és végig kellemes, kiránduláshoz való időben folytathattuk másnap is a felfedezések sorát.

Csejte

Trencsén belvárosa és a vár kápráztatott el mindenkit először, majd a hírhedtté vált Báthory Erzsébet csejtei várának romjaihoz jutottunk el. Délután pedig a gímesi magyar iskola vendégszeretetét élvezhettük. Itt először a helyi diákok rövid előadását hallgattuk meg a Palócföld északi határának mindennapjairól, majd sportvetélkedők, közös fényképezkedés zárta a délutánt. Este a szállásunkon izgalmas vetélkedőt rendeztünk a látottakból és a nemzeti jelképek ismeretéből.

A befejező nap sem volt kevésbé élmény dús, mint az eddigiek! Felkerestük Pozsonyban a várat, és bejártuk az óvárost. Dévény várában egy gyors rajzversenyt rendeztünk, amelyen akár a várat, akár a Morava és a Duna összefolyását is meg lehetett örökíteni, hogy odahaza ne csak a fényképek emlékeztessenek minket e három gyönyörű napra.

A kirándulás alatt Hegyi Judit, Szendrőiné Szabó Andrea, Ziacsikné Sánta Éva és Szalai Ferenc őrizte a gyermekeket. Egyöntetű volt a vélemény: érdeklődő, kedves és könnyen kezelhető gyerektársaságot vittünk magunkkal, és ez nekünk, felnőtteknek is örömet okozott.

Szalai Ferenc

Részletes beszámoló letölthető innen: Pdf dokume ntum>>